• REHABILITACJA NIEMOWLĄT

    Z najmłodszymi pacjentami pracuję wykorzystując koncepcję NDT Bobath. Zapraszam na konsultację fizjoterapeutyczną wszystkich rodziców, którzy są zaniepokojeni rozwojem ruchowym swojego dziecka lub chcą się dowiedzieć w jaki sposób prawidłowo stymulować swoją Pociechę. Bardzo ważne jest to, żeby ewentualne nieprawidłowości rozwojowe lub błędy popełniane w codziennej zabawie i pielęgnacji wychwycić jak najwcześniej. Rehabilitacja w pierwszych miesiącach życia zazwyczaj przynosi szybsze efekty niż praca z dzieckiem starszym. 
    Pamiętajmy, że najważniejsza jest profilaktyka!

    Poniżej przedstawiam najczęstsze nieprawidłowości, które mogą Państwo zauważyć u swojego dziecka w pierwszych miesiącach życia.

  • Nieprawidłowości w obrębie głowy i szyi:
    • odgina główkę do tyłu
    • lubi układać główkę tylko w jedną stronę (asymetria ułożeniowa)
    • kieruje wzrok za siebie i do góry
    • nie posiada umiejętności śledzenia przedmiotów
    • nie utrzymuje wzroku w linii środkowej ciała (po 3 m.ż)
    • nie unosi główki w leżeniu na brzuchu
    • unosi główkę, ale nie używa przy tym kończyn górnych (ustawia się w literkę „C”)
    • ma wysoko ustawione barki (krótka szyja, problemy z codzienną pielęgnacją szyi dziecka)
    • aktywnie pracuje tylko jedną i tą samą kończyną górną
    • widoczne wzmożone napięcie mięśniowe
    Nieprawidłowości w tułowiu:
    • układa się asymetrycznie (skraca jeden bok tułowia – asymetria)
    • ma trudności w utrzymaniu pozycji leżenia na brzuchu
    • ma wiotkie mięśnie brzucha (obniżone napięcie mięśniowe)

     

  • Nieprawidłowości w kończynach dolnych:
    • nóżki przyjmują pozycję „żaby” w leżeniu na brzuchu
    • występuje mała aktywność ze strony kończyn dolnych
    • nie podnosi zgiętych nóżek do góry
    Ponadto na terapię kwalifikują się dzieci:
    • urodzone przedwcześnie
    • dzieci ze zdiagnozowanym ZOKN (zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej)
    • ze stwierdzonym wzmożonym lub obniżonym napięciem mięśniowym
    • dzieci, które się prężą podczas noszenia i pielęgnacji
    • dzieci, które nie osiągają umiejętności motorycznych adekwatnych do wieku (nie obracają się, nie wchodzą w podpór, nie siadają nie czworakują itp.)
    • dzieci, które osiągają umiejętności motoryczne, ale ruch, który wykonują jest jakościowo niepoprawny (np. siadają, ale z pozycji leżenia na plecach przechodzą bezpośrednio do siadu prostego, brak naprzemienności podczas pełzania i czworakowania)