-
REHABILITACJA NIEMOWLĄT
Z najmłodszymi pacjentami pracuję wykorzystując koncepcję NDT Bobath. Zapraszam na konsultację fizjoterapeutyczną wszystkich rodziców, którzy są zaniepokojeni rozwojem ruchowym swojego dziecka lub chcą się dowiedzieć w jaki sposób prawidłowo stymulować swoją Pociechę. Bardzo ważne jest to, żeby ewentualne nieprawidłowości rozwojowe lub błędy popełniane w codziennej zabawie i pielęgnacji wychwycić jak najwcześniej. Rehabilitacja w pierwszych miesiącach życia zazwyczaj przynosi szybsze efekty niż praca z dzieckiem starszym.
Pamiętajmy, że najważniejsza jest profilaktyka!Poniżej przedstawiam najczęstsze nieprawidłowości, które mogą Państwo zauważyć u swojego dziecka w pierwszych miesiącach życia.
-
Nieprawidłowości w obrębie głowy i szyi:
- odgina główkę do tyłu
- lubi układać główkę tylko w jedną stronę (asymetria ułożeniowa)
- kieruje wzrok za siebie i do góry
- nie posiada umiejętności śledzenia przedmiotów
- nie utrzymuje wzroku w linii środkowej ciała (po 3 m.ż)
- nie unosi główki w leżeniu na brzuchu
- unosi główkę, ale nie używa przy tym kończyn górnych (ustawia się w literkę „C”)
- ma wysoko ustawione barki (krótka szyja, problemy z codzienną pielęgnacją szyi dziecka)
- aktywnie pracuje tylko jedną i tą samą kończyną górną
- widoczne wzmożone napięcie mięśniowe
Nieprawidłowości w tułowiu:
- układa się asymetrycznie (skraca jeden bok tułowia – asymetria)
- ma trudności w utrzymaniu pozycji leżenia na brzuchu
- ma wiotkie mięśnie brzucha (obniżone napięcie mięśniowe)
-
Nieprawidłowości w kończynach dolnych:
- nóżki przyjmują pozycję „żaby” w leżeniu na brzuchu
- występuje mała aktywność ze strony kończyn dolnych
- nie podnosi zgiętych nóżek do góry
Ponadto na terapię kwalifikują się dzieci:
- wcześniaki
- dzieci ze zdiagnozowanym ZOKN (zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej)
- ze stwierdzonym wzmożonym lub obniżonym napięciem mięśniowym
- dzieci, które się prężą podczas noszenia i pielęgnacji
- dzieci, które nie osiągają umiejętności motorycznych adekwatnych do wieku (nie obracają się, nie wchodzą w podpór, nie siadają nie czworakują itp.)
- dzieci, które osiągają umiejętności motoryczne, ale ruch, który wykonują jest jakościowo niepoprawny (np. siadają, ale z pozycji leżenia na plecach przechodzą bezpośrednio do siadu prostego, brak naprzemienności podczas pełzania i czworakowania)