fbpx
  • Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące aktywności fizycznej dzieci do 5 roku życia, spania i spędzania czasu w pozycji siedzącej

     

    Według WHO ponad 80% nastolatków nie jest aktualnie wystarczająco aktywnych fizycznie, a wady postawy dotyczą ponad 90% dzieci.
    Te dane są przerażające. Specjaliści Światowej organizacji Zdrowia podkreślają, że najważniejsze nawyki kształtują się od wczesnego dzieciństwa.
    Właśnie dlatego, tak ważne jest, aby prawidłowo wspomagać rozwój ruchowy niemowląt i dbać o aktywność fizyczną starszych dzieci.
    Eksperci wypowiedzieli się także na temat czasu spędzanego przed wszelkiego rodzaju ekranami. Poniżej przedstawiam Ich opinie.

     

    • Zalecenia dla dzieci w pierwszym roku życia

    Urozmaicona aktywność ruchowa kilka razy dziennie na podłodze, niemowlęta, które nie zdobyły jeszcze innych umiejętności minimum  30 minut dziennie powinny spędzać w leżeniu na brzuchu, niezalecane jest spędzanie czasu przed ekranami i z wykorzystaniem innych urządzeń elektrycznych.

    Czas przebywania w bujaczkach, nosidłach, wózkach powinien być ograniczony do godziny w ciągu dnia.

    Sen łącznie z drzemkami w ciągu dnia: 14-17h (0-3m.), 12-16h (4-11m.)

     

    • Zalecenia dla dzieci w 1-2 roku życia

    Dzieci powinny minimum 3 godziny dziennie spędzać na różnego rodzaju aktywnościach ruchowych o zróżnicowanej intensywności.

    Dzieci nie powinny przebywać przez dłuższy czas w wózkach, fotelikach do karmienia (nie dłużej niż godzinę).

    Dzieciom do 2 roku życia nie zaleca się grania w gry komputerowe czy oglądania telewizji. Dzieci po 2 roku życia nie powinny przed ekranami spędzać więcej czasu niż godzina dziennie.

    Sen łącznie z drzemkami od 11-14h na dobę.

     

    • Zalecenia dla dzieci w wieku 3-4 lat

    Co najmniej 3h dziennie aktywność ruchowa o różnej intensywności, w tym 1h wysiłku o umiarkowanej i dużej intensywności, rozłożonej w ciągu dnia. Czas przed ekranami do godziny dziennie.

    Sen 10-13h godzin na dobę.

     

    Z raportu WHO jasno wynika, że duży nacisk powinniśmy kłaść na ograniczanie u dzieci siedzącego trybu życia.
    I nie dotyczy to jedynie siedzenia przed ekranami telewizorów i smartfonów, ale także ograniczania swobodnego ruchu przez częste używanie bujaczków, nosideł i wózków.
    Małe dzieci powinny jak najwięcej czasu spędzać na swobodnym ruchu i w ten sposób rozwijać swoje umiejętności ruchowe.
    Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie walczyć z falą otyłości, wad postawy i chorób cywilizacyjnych, które z roku na rok dotyczą co raz młodszego społeczeństwa.

     

    https://www.who.int/gho/publications/en/

Zostaw komentarz
Syndrom płaskiej głowyCzy kupować niemowlakowi poduszkę?

Dyskusja

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *